Afbeelding
Wijnand Kooijmans

Woningbouwplan ‘t Hul-Noord in Nunspeet stuit op weerstand en financieringszorgen

9 april 2024 om 10:13 Algemeen

Er kan niet worden volstaan met alleen het realiseren van de woningbouw in het plan Feithenhof. Zelfs met de bouw van 750 woningen in het plan ’t Hul-Noord kan nog niet worden voldaan aan de vraag naar woningen binnen de gemeente Nunspeet. Waarbij alles wordt ingezet om de te bouwen woningen ook daadwerkelijk ten goede te laten komen aan inwoners van de gemeente.

Wijnand Kooijmans

Dat werd duidelijk tijdens de commissie Ruimte en Wonen waar meerdere insprekers een beroep deden op de raadsfracties om af te zien van woningbouw in het gebied ’t Hul Noord. Zij vinden dat dit ten koste gaat van te veel aantasting van het open landschap in dit deel van Nunspeet. Het belang van de woningbouw maakt dat de fracties unaniem toch akkoord willen gaan met de plannen voor ’t Hul Noord, al zijn er hier en daar nog wel vragen. Dat betreft vooral de verkeersafwikkeling.

Joost Spanjer heeft vooral kritiek op het feit dat de regels voor het bouwen binnen de invloed van molen De Duif naar zijn mening met voeten worden getreden. In het plan Molenbeek mocht hij vanwege de molenbiotoop niet hoger bouwen dan 8,95 meter. Omgerekend naar ’t Hul Noord zouden woningen hier, naar zijn mening, niet hoger mogen zijn dan 6.2 meter. Volgens wethouder Jaap Groothuis is de hogere bouw in ’t Hul Noord een gevolg van de gewijzigde regelgeving van de provincie Gelderland die aan de gemeente Nunspeet kenbaar is gemaakt. De vraag of Spanjer nu alsnog hoger zou mogen bouwen bij een nieuwe aanvraag vindt hij niet relevant voor de vaststelling van het bestemmingsplan ’t Hul Noord.

Kritiek is er ook op het forse tekort dat dreigt voor de realisering van het plan ’t Hul - Noord en dat, zo wordt gevreesd, wel eens rond de tien miljoen euro kan gaan bedragen. Men is bang dat de inwoners hiervan de dupe worden door hogere belastingen.

Volgens Groothuis wordt alles in het werk gesteld om beschikbare subsidies binnen te slepen. Hij verwacht dat hier in mei meer duidelijk over komt. Ook wijst hij erop dat tekorten op eerdere projecten ook niet ten koste zijn gegaan van belastingenverhogingen. De gunstige financiële positie van de gemeente speelt hierbij een belangrijke rol.

De verkeersafwikkeling baart partijen zorgen. Het gaat om zowel het aanbrengen van een knip in de Molenweg en de Oude Zeeweg als de verwachting dat verkeer naar het centrum zich niet laat verleiden gebruik te maken van de Bovenweg als ontsluitingsweg, maar gebruik gaat maken van de Kolmansweg en de Waterweg om zowel het centrum als rijksweg A28 te bereiken.

De knip in vooral de Oude Zeeweg maakt dat agrariërs vrezen de nodige kilometers te moeten omrijden om hun land te bereiken. Het op voorhand afschieten van de beide knippen vindt wethouder Groothuis niet verantwoord. Dat zou gelijk het verkeerskundig onderzoek naar de beste ontsluitingsroute aantasten. Hij is wel bereid na enige tijd de afsluiting te evalueren en te zien of een knip dan alsnog ongedaan gemaakt kan worden.

Kritiek is er op de plek van de rotonde. Eén familie vindt het onverteerbaar dat deze recht voor hun deur komt. Inspreker Karsten is ook ontevreden met de locatie. Maar wat hem het meeste dwars zit, is dat hij een hem, naar zijn mening, toegezegde woning, niet mag worden gebouwd. Waarvoor hij inmiddels al wel grond heeft aangekocht. Groothuis ontkent dat op dit punt toezeggingen zijn gedaan. Volgens hem is direct aangegeven dat de gemeente de bouw van de gewenste woning onhaalbaar vindt.

De wethouder wijst erop dat mensen soms verkeerde verwachtingen hebben als het gaat om de gesprekken die door de gemeente met hen zijn gevoerd. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor een buffer die volgens Hans van Renselaar hem is beloofd, maar waarvan in het bestemmingsplan niets is terug te vinden. Volgens Groothuis is er soms een uur nodig om met mensen rond te komen over de gespreksverslagen gezien de verwachtingen die zij daaraan ontlenen. Gesprekken zijn vanuit de gemeente altijd met meerdere personen gevoerd.

Sander Kouwenberg (PvdA/GroenLinks) was destijds de enige tegenstemmer tegen het plan ’t Hul Noord, omdat dit naar zijn mening het open landschap te veel aantast, maar verzet zich niet meer tegen het plan. Hij vindt het zaak zo veel mogelijk sociale woningbouw in het gebied te realiseren en er een groene wijk van te maken.

Waar door commissieleden ook enige vraagtekens worden gezet is bij de verkeerstelling. Die is gedaan tijdens Defqon in Biddinghuizen. Juist op een moment dat veel verkeer van en naar dit evenement gebruik maakte van de Bovenweg om de campings in Nunspeet te bereiken waar ze verbleven. Volgen Groothuis zijn de tellingen echter niet van doorslaggevend belang geweest bij de keuze voor de meest gewenste ontsluitingsroute. De gewenste aanpassing van de Kolmansweg komt aan de orde in het kader van het project vitale vakantieparken.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie