De 'feesttrein' bij elektrificatie spoorlijn in 1952 op station Nunspeet. Wie weet nog wie deze dames zijn?
De 'feesttrein' bij elektrificatie spoorlijn in 1952 op station Nunspeet. Wie weet nog wie deze dames zijn? Foto Streekarcief NW-Veluwe

Historie: In 1952 eerste elektrische trein

7 februari 2024 om 06:00 Historie

Bij het station Nunspeet wordt hard gewerkt aan een nieuwe stationsomgeving. Tunnels zullen zullen de spoorwegovergang laten verdwijnen. In 1952 was er ook een grote verandering: het baanvak Amersfoort-Zwolle was geëlektrificeerd en werd op 4 januari 1952 in gebruik genomen. Een feestelijke gebeurtenis.

Dick Baas

De krant opende met een lyrische beschrijving: ‘De zwarte vriend, die in een kolom van rook en smoor zijn weg door het Veluwse landschap placht te zoeken, de belangrijkste spoorwegverbinding tussen Noord en West onderhoudend, is nu vervangen door een moderne opvolger, die het beter zal doen; de stoomtrein heeft op deze lijn afstand gedaan van 60 jaar oude rechten, ten behoeve van de elektrische tractie en dit zal aan velen voordelen geven’. 

Die voordelen worden opgesomd. Elektrificatie betekende voor de Veluwe dat de streek meer ontsloten werd. De verhoogde frequentie van de lijn (het aantal treinen werd verdubbeld) zou meer toeristen naar de Veluwe brengen. Daaraan zou ook de verkorte reisduur meewerken. ‘8 à 9 minuten voor de sneltreinen en 15 minuten voor de boemeltjes’. Verder kon nu gedacht worden aan vestiging van forensen. Kortom de elektrificatie betekende voor de Veluwe steun aan de vooruitgang.

Voor de N.S. zelf opende de elektrificatie mogelijkheden tot efficiënter werken en tot besparing van tijd en vooral van kolen.

Ontsierend

Maar het Nunspeetse raadslid Peter van ‘t Slot (SGP) had zo zijn bedenkingen. In de raadsvergadering van 14 april 1950 vroeg hij ‘of er niets te doen is tegen de ontsierende elektrische leiding die wordt aangelegd in verband met de elektrificatie van de spoorwegen’. En kijkend naar het landschap met de blik van toen, had Van ‘t Slot eigenlijk geen ongelijk.

Feestrit

Op 4 januari 1952 maakte een ‘feesttrein’ een rit van Amersfoort naar Zwolle. Een trein vol met genodigden, waaronder de burgemeesters van de aanliggende gemeenten en de president-directeur van de N.S, ir. F. Q. den Hollander. De trein werd getrokken door de splinternieuwe elektrische locomotief 1201. Overal toespraken, muziek en cadeaus. Voor burgemeester Martens was het twee keer feest. Eerst op station Ermelo en daarna in Nunspeet. In Ermelo hing de VVV een grote krans op de locomotief. Jongens van Groot-Emmaüs hadden een spandoek met de tekst. ‘Door de elektrische trein kan ons bezoek hier eerder zijn’.

In Nunspeet werd de trein door de Harmonie verwelkomd en gingen de gasten naar ‘Hotel Veluwe’ voor koffie en een toespraak van burgemeester Martens. Hij zei dat de elektrificatie voor de Noord-Veluwe van grote betekenis was voor het opheffen van dreigende werkloosheid, het vreemdelingeverkeer en het toekomstige garnizoen (de latere Winkelmankazerne). 

Locomotief 1201 (in de turquoise kleur en uit een serie van 25) bestaat nog steeds en is te zien in het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie