Het is niet meer na te gaan waar de bemanning aan land is gebracht. De zes foto's zijn afkomstig uit Duitsland.
Het is niet meer na te gaan waar de bemanning aan land is gebracht. De zes foto's zijn afkomstig uit Duitsland. (Foto: onbekend)

Verhalen uit de oorlog 1940-1945

door Dick Baas

Piloten van het ijs gehaald

In 1941 begon de winter in januari met matige tot strenge vorst. Begin februari lag er veel ijs in het IJsselmeer. De bemanning van een Engelse bommenwerper heeft dat ervaren. Op maandag 10 februari 1941 ging een Wellington bommenwerper op weg naar Hannover. Op de terugweg werd het toestel neergeschoten en kwam in het IJsselmeer terecht.

NUNSPEET - De Wellington van 15 Squadron van Bomber Command was met 221 toestellen opgestegen van de basis Wyton. Een Bf-110 nachtjager onderschepte het toestel en schoot het neer. Piloot Sgt. Bill Garriock zag kans rond 23.35 uur het brandende toestel een noodlanding te laten maken op het dichtgevroren IJsselmeer. Neusschutter Sgt. Glyndwr Reardon was gedood en kon niet uit het vliegtuig gehaald worden. Staartschutter Sgt. John Hall was aan het been gewond. De bemanning ging met de gewonde Hall op een parachute in de mist en kou over het ijs op pad. Geen idee waar ze waren. Toen de navigator een paar sterren zag, kon hij zich oriënteren en ging het in oostelijke richting. Om 11.00 uur 's morgens bereikten ze de kust bij Nunspeet. Daar konden ze niet aan land komen, omdat het ijsveld niet geheel meer aansloot. Ze werden uiteindelijk opgemerkt door Duitse militairen die hen met een bootje aan land brachten, hen gevangen namen en de gewonde Hal naar een ziekenhuis brachten.

Unieke foto's

Het aan land brengen van deze vliegtuigbemanning is op foto's vastgelegd. De bemanning bestond uit piloot Sgt. W. R. Garrioch. 2e piloot Sgt. R. F. Beisly, de gewonde staartschutte Sgt. J. Hall. navigator/radiotelegrafist H. G. Hedge (afkomstig van de Nieuw-Zelandse Luchtmacht), neusschutter Sgt. G. Reardon en Sgt. W. H. Jordan. Van de gewonde John Hall moest het been onder de knie geamputeerd worden.

Kort na de oorlog werd een deel van het vliegtuig door de Marine geborgen. De stoffelijke resten van Sgt. Reardon werden toen gevonden en begraven op het oorlogskerkhof Jonkerbos in Nijmegen. De laatste resten werden in 1967 in Oostelijk-Flevoland geborgen.

Dick Baas
Meer berichten