Leerlingen spelen met taal richting rap-optreden

door de redactie

Op vrijdag 22 februari is een bijzonder samenwerkingsproject van start gegaan van Stichting Muurgedichten Nunspeet, Nuborgh College Veluvine en ArtLife Workshops. In de maanden februari kregen/krijgen de eersteklassers van het Nuborgh College een aantal workshops van ArtLife Workshops rond het thema 'Wie ben ik?'

NUNSPEET - De leerlingen schrijven korte gedichten ('spoken words') die ze vervolgens in de vorm van een rap gaan instuderen en presenteren op donderdagavond 21 maart op de 'Grote Avond' in theater Veluvine. Rappen is een eigentijdse manier van het vertolken van poëzie. Muurgedichten Nunspeet wil jongeren stimuleren in het spelen met taal. Het project wordt financieel mogelijk gemaakt met een bijdrage van onder meer het Van den Broek Lohmanfonds.

Theo van Beek, docent Veluvine: ''Eersteklassers zijn vaak op zoek naar wie ze zijn. Ze vergelijken zich met anderen, ze willen lijken op anderen en er vooral bij horen. Dat is in deze leeftijd normaal, maar bij het schrijven van hun gedichten gaan ze juist op zoek naar wat hen anders dan anderen maakt. Wat maakt jou uniek, wat onderscheidt jou van de rest en hoe voel je je daarbij? Dat is het thema van het poëzieproject.
Elke klas volgt drie workshops. De jongeren leren de basis van het schrijven van een gedicht dat kan worden gerapt. Ze werken onder andere aan het uiten van gevoelens en het presenteren van zichzelf.''
Enkele reacties van leerlingen na de eerste workshop: "Ik vond het echt heel leuk! We kregen allemaal complimenten over hoe goed onze zelfgeschreven tekst was." (Anouk, 12 jaar). "Ik vond het interessant om meer te leren hoe je een rap moet maken" (Norman, 13 jaar).
Tijdens de 'Grote Avond' in theater Veluvine op donderdagavond 21 maart presenteren de leerlingen het resultaat. De voorstelling begint om 19.00 uur. en iedereen is van harte welkom. Kaartjes voor de voorstelling kosten 5 euro inclusief een pauzedrankje en zijn verkrijgbaar via:

www.veluvinenunspeet.nl

Meer berichten