Gastconservator Harry Thijssen bij twee schilderijen van Egbert Schaap. (Foto: Jenco van Zalk)
Gastconservator Harry Thijssen bij twee schilderijen van Egbert Schaap. (Foto: Jenco van Zalk) (Foto: Jenco van Zalk)

'In Nunspeet werd lichter geschilderd'

Jenco van Zalk

Lezing in NV-Museum

Het jaar 1913 voor dilemma's in de literatuur en de beeldende kunst. Daarover gaat de duo-lezing op donderdag 20 februari door Margreet den Buurman en Harry Tijssen. Margreet doet dat aan de hand van het boek 'Thomas en Heinrich'. Harry laat de dilemma's zien in de tentoonstelling 'Pictura Veluvensis'.

NUNSPEET - De lezing is een gezamenlijk initiatief van de Bibliotheek Noordwest Veluwe, boekhandel Osinga en het Noord-Veluws Museum, waar de lezing wordt gehouden. Aanleiding is de verschijning in 2019 van een nieuw boek van Thomas Mann-specialist Margreet den Buurman met de titel 'Thomas en Heinrich Mann' en als ondertitel 'diplomaat schrijver contra schrijverschap als politiek wapen'.

Spanningen

Thomas Mann is rond 1913 nationalistisch en rechts conservatief. Zijn collega-broer Heinrich vindt hem te weinig kritisch ten opzichte van de ambities van keizer Wilhelm II. De spanningen tussen de broers lopen steeds meer op en naderen in 1913 een hoogtepunt. In het Noord-Veluws Museum is nog tot 15 maart de tentoonstelling 'Pictura Veluvensis. Het 'Veluwse landschap in beeld' met schilders die in 1913 op een vergelijkbare manier tegenover elkaar komen te staan. Moet een schilderij vooral een mooi plaatje van de natuur zijn. Of is het de taak van de kunstenaar om zelfs in schilderijen van landschappen en in stillevens te verwijzen naar hogere, geestelijke en meer existentiële waarden.

Harry Tijssen heeft als gastconservator 100 schilderijen bijeengebracht voor de tentoonstelling waarbij het boek '1913, de reconstructie van het culturele leven', een belangrijke rol speelde. De verandering in de tijdgeest is daarin mooi te zien. De verandering in mode, architectuur, mode en de schilderijen van landschappen werden anders. ''We gaan van bruin naar blauw bij de schilders die de Veluwse bossen schilderen, die het landschap vastlegden'', vertelt Harry. ''We zien zelfs verschil tussen de schilders die meer zuidelijk op de Veluwe schilderen en degene die in Nunspeet en omgeving schilderden. De 'zuidelijke schilders' schilderen donkerder.''

''Er ontstond een discussie tussen de schilders'', vertelt Harry. ''De dilemma's kwamen tevoorschijn en dat past bij het tijdsbeeld. De vraag: er moet toch meer zijn dan het levensecht schilderen, het landschap als plaatje" kwam op tafel. De discussie was al een tijdje aan de gang maar in dat jaartal kwam er naast de nieuwe stijlen ook verandering in bestaande stijlen. Het licht werd anders, meer licht en het licht van portretten van de oude meesters kwam in het landschap.''

De lezing wordt donderdag 20 februari gehouden in het Noord-Veluws Museum aan de Winckelweg 17a in Nunspeet. Het begint om 20.00 uur en de kosten bedragen 9,50 euro. Vrienden van het museum betalen 5 euro.

Aanmelden voor deze lezing kan per e-mail mailing@noord-veluws-museum.nl bellen kan ook op tel. 0341-250560.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden