Schaar gaat er flink in bij alle Nunspeetse kappers


<p>Haarstyliste Evelien van Keulen van De Kapper mag weer aan de slag.</p>

Haarstyliste Evelien van Keulen van De Kapper mag weer aan de slag.

(Foto: Sigrid van den Brink-Quatfass)

Schaar gaat er flink in bij alle Nunspeetse kappers

  Nieuwsflits

Eindelijk mogen ze weer, de kapsalons in de gemeente Nunspeet. Inmiddels hebben ze hun eerste lange dagen er op zitten. Uitgeblust vallen ze ’s avonds in de luie stoel, maar je hoort geen jammerklacht. Integendeel, opluchting alom na een periode van drie maanden afmattende onzekerheid.

NUNSPEET – “De muren kwamen je tegemoet. We hadden net een hagelnieuw pand aan de Dorpsstraat in gebruik genomen en dan overkomt je dit. Gelukkig hebben we onze vijf medewerksters in dienst kunnen houden. De meiden gaan er voor, we vormen een hecht team. Nu maken ze meters, hoor. Van half negen ’s morgens tot half negen in de avond vol gas. Alle hartverwarmende reacties van onze klanten doen je zo goed,. We hebben elkaar zo gemist.” Gastvrouw Sigrid van de Brink-Quatfass van De Kapper Haarmode vergeet even de zakelijke ellende die een enorme aanslag heeft gedaan op het eigen vermogen. Ze kan zich vinden in de uitspraak van menig collega dat het ook geen maand langer had mogen duren.

Blijdschap

“Je vergeet de zorgen als je in tegenstelling tot andere beroepsgroepen weer open mag zijn. Je vergeet de periode dat je het moest doen met de verkoop van slechts enkele producten. Dat woog bij lange na niet op tegen de doorlopende kosten. Gelukkig heeft een leverancier van haarverzorgingsproducten ons een fijne medewerking verleend. Het neemt niet weg dat er weinig meer op het spaarbankboekje staat.” Sigrid prijst zich andere kant gelukkig dat zij en haar man de salon in een eigen pand hebben ondergebracht. “De steun in onze sector was niet om over naar huis te schrijven. Van dat geld kun je nauwelijks één haarstyliste betalen. Het is aan onze kappersbond om zich daar sterk voor te maken.

Bij alle tegenslagen is er de overheersende blijdschap die voortvloeit uit opmerkingen van klanten die aangeven dat ze het contact gemist hebben. “Je weet zoveel van elkaar, het gemis van het sociale contact deed aan beide kanten pijn. We gaan er met z’n allen voor. Straks zien we behalve onze vaste klanten uit Nunspeet en Ermelo de vakantiegangers weer die jaarlijks met 'hier zijn we weer’ binnen stappen. Nou, dan komen de verhalen los, reken maar.”

Thuiskapster

We overvallen Thuiskapster Christa aan het eind van een ritje op de mountainbike, die ze maakt als het nog stilte voor de storm is. De broodjes blijven even ongesmeerd, want ze wil graag even stoom afblazen.

Christa: “Met drie jonge kinderen was het best pittig. Ik ben blij met het vak waarvoor ik heb gekozen, want ik heb gemerkt dat ik voor het onderwijs niet geschikt ben. Mijn man is docent, dus dat kan ik beter aan hem overlaten.

''Het vervelende zat in het onverwachte. De overrompeling van het ene op het andere moment. Eerst zouden we na vijf weken weer aan de bak kunnen, daarna werden het achtereenvolgens zeven, negen en elf weken. Ik zit nog in een gunstige situatie met een man die een goede baan heeft. Geen dure salon en hoge kosten. Dan is inkomstenderving van 7.000 euro en minder hard gelag dan bij collega’s waarvoor dat allemaal niet van toepassing is.”

Instelling

Een thuiskapster redt zich wel hoort u waarschijnlijk vaker dan u lief is?

Christa: “Ja, sommige mensen denken dat je de regels aan de laars lapt en er toch op uit gaat. Nou, dan kennen ze me dus niet. Het zou schandalig zijn ten opzichte van al mijn collega’s en overigens ook getuigen van een volkomen verkeerde instelling. Een goede vriendin dacht dat ik haar toch wel uit de brand kon helpen. Nog los van het feit dat ik daar in ieder geval nooit aan zou beginnen is er in zo’n geval al direct de verwijzing naar mij. Ik heb lekker thee en een gebakje met haar genuttigd, maar ook zij moest in de wachtstand.”

Inhaalslag

Inmiddels is ook Christa aan een inhaalslag begonnen. Maar in de wetenschap dat het in dit jaar financieel niet meer goed kan komen. “Het voornaamste is dat we met ons gezin gezond zijn. Ik hoop van harte dat de vaccinatie snel doorgaat. Ik heb veel oudere klanten. Ook een man van 96 die er zo naar uitziet om weer aanspraak te hebben. Misschien is het allemaal nog net op tijd voor collega’s die het water tot aan de lippen staat.”

Dick van der Veen

Kapster: 'Het
had ook
niet langer
kunnen duren'

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden