Henk Dooijeweerd bij een van de bussen die leeg staan in Nunspeet.
Henk Dooijeweerd bij een van de bussen die leeg staan in Nunspeet. ((Foto: Dick van der Veen))

Zware klappen VTS touringcar/taxi

  Nieuwsflits

Vertrouwen

om er op uit
te gaan moet
nog groeien

Dick van der Veen

Toen in februari zich in Nederland nauwelijks nog zorgen maakte over het coronavirus, kregen ze bij VTS Taxi & Tours in Nunspeet al door dat het de verkeerde kant op ging. “Ruim twintig reizen naar Italië werden in de tweede helft van februari geannuleerd”, zegt Henk Dooijeweerd, samen met zijn schoonvader eigenaar van het bedrijf.

NUNSPEETHet was dus allerminst een ver van mijn bed show.

Henk: “In tegendeel. Eigenlijk raakten we van het ene op het andere moment 95 procent van onze omzet kwijt. Wat het taxivervoer betreft de ritten voor Philadelphia en Het Baken, met schoolkinderen, voor dagbesteding en daarnaast viel het vervoer met de touringcar stil. Na een maandje kwamen de ritten naar de sociale werkplaats weer enigszins op gang. Niet meer dan dertien mensen in een bus. Als het er meer zijn gaan we met twee bussen op pad. Gelukkig hebben we daarin dankzij een prima relatie met de opdrachtgever wat vrijheid van handelen.”

De meeste van de tien taxi’s en twaalf bussen bleven dus onbemand.

“Inderdaad. Op enig moment ziet het er naar uit dat je op 1 juni weer wat armslag krijgt. Er kwamen wel een groot aantal voorwaarden zoals intakegesprekken, passagierslijsten, mondkapjes, reiniging, maar de Veiligheidsregio hield vast aan de anderhalve meter afstand tussen de passagiers. Dan bekruipt je toch het gevoel dat je ten opzichte van het openbaar vervoer en de luchtvaart unfair wordt behandeld. We hebben enige hoop dat er een dezer dagen wat dit betreft een kentering komt.”

Voorzichtig

Wel weer voorzichtig wat taxivervoer?

“Ja, met slechts vier mensen in een busje en twee in een auto, waarbij een chirurgisch mondkapje voor de chauffeur verplicht is. Puzzelen met de opdrachtgevers hoe je de puzzel op kunt lossen. Vergis je niet in de bijkomende kosten van spray, handschoenen, mondkapjes en dergelijke, plus de administratieve rompslomp.”

Steun

De overheid geeft enige steun. Een druppel op een gloeiende plaat?

“We zijn best ingenomen met de houding van de overheid. Een groot deel van de loonkosten krijgen we vergoed, maar niet sociale lasten, pensioenen en belasting. Die hoeven we voorlopig niet te betalen. Andere kosten gaan gewoon door. maar je bouwt wel een schuld op. Je kunt dat onmogelijk in één klap terug betalen. Ik neem aan dat de overheid daarin iets zal willen doen.”

Verantwoordelijk

Hoe groot is het aantal medewerkers?

“We hebben 40 personeelsleden. Daarvoor voelen we ons verantwoordelijk. Er is niemand ontslagen. Kijk, de gemakkelijkste keuze is er mee te stoppen, maar daarvoor hebben we met elkaar niet jaren keihard gewerkt. Ze vragen me wel eens of ik er ’s nachts niet van wakker lig. Dat is niet het geval. Je bent niet de enige die het treft. Er is geen schuldige. Een zekere vorm van berusting.”

Hoe kom je die tijd door?

“In de eerste weken hebben we alle voertuigen grondig schoongemaakt, maar dat houdt een keer op. We houden nauw contact met onze mensen, Ik ben elke dag even op de zaak om wat lopende zaken af te ronden. Ik ben een gepassioneerd golfliefhebber, maak daar nu een keer of drie per week tijd voor vrij,.”

Hoe zit het nu met de boekingen. Komen die weer op gang?

“Dat valt tegen. Het vertrouwen moet terug komen om weer weg te durven gaan. Nee, de boekingen voor de komende maanden zijn nog niet om over naar huis te schrijven. We gaan er van uit dat eerst de jongeren de stap gaan maken. Bij de senioren gaat dat langer duren. Onze doelgroep bestaat voor de helft uit zestigplussers. Natuurlijk baal ik er van, maar je bent niet de enige die wordt getroffen.Het aantal zieken door corona is te meten.''

Stress

Hoe zit dat met de stress?

“Daar noemt u een punt. Die leidt tot veel mensen die het niet meer zien zitten, die ook hun werk niet meer kunnen doen. Ontslagen, faillissementen, tel dat eens op.”

Een jaar om niet snel te vergeten.

“Wij zijn het eerst stopgezet en gaat het laatst weer aan de slag. Van de 100 meerdaagse reizen voeren we er slechts tien uit. Het zal zeker drie jaar kosten voor we weer enigszins op het niveau zijn van vóór het uitbreken van het virus.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden