Gonnie van het Ende tijdens het geven van een yoga les bij Energyspor.t.
Gonnie van het Ende tijdens het geven van een yoga les bij Energyspor.t.

Seniorensport in de spo(r)tlightin de gemeente Nunspeet

24 maart 2023 om 08:12 Overig

Nog een behoorlijk aantal senioren in de gemeente Nunspeet komt te weinig in beweging. Dit komt mede doordat niet of minder bekend is wat allemaal binnen de gemeente wordt aangeboden voor deze doelgroep. Nunspeet Beweegt wil hier graag een verbindende rol bij spelen. Daarom wordt regelmatig een sportaanbieder of club onder de aandacht gebracht. Deze keer is het de beurt aan Energysport.

Energysport biedt een gevarieerd aanbod aan voor senioren. We spreken erover met Gonnie van het Ende. Zij is trainster senioren binnen Energysport en geeft verschillende groepslessen. Haar doel? “Mensen happy maken en daarnaast sterker en zelfverzekerder naar huis laten gaan.” Er is een Mild Pilates les waarbij op een laagdrempelige manier pilates beoefend wordt. Pilates is veelal gefocust op balans en door oefeningen wekelijks te herhalen word je er ook nog eens sterker en flexibeler van. Voor mensen die kampen met nek-, rugklachten of artrose is het zeer geschikt. 

“Pilates is niet alleen iets voor vrouwen, maar ook is het voor mannen leuk om te doen. Door de oefeningen uit te voeren krijg je sterke, lenige en lange spieren”, aldus Gonnie van het Ende. Ook biedt Energysport lessen yoga aan. Eén vorm daarvan is Yin Yoga. Tijdens een les Yin Yoga leren deelnemers om bewuster te worden van hun lichaam. Verschillende houdingen worden een paar minuten aangehouden, waardoor spierspanning op wordt gebouwd, die je weer leert los te laten. Als je dit regelmatig doet, kom je beter in je lijf te zitten, word je flexibeler, worden je afvalstoffen beter afgevoerd en worden voedingsstoffen beter opgenomen in je lichaam. Door de passieve vorm zonder kracht is het zeer geschikt voor senioren.

Een andere vorm van Yoga die Energysport aanbiedt is Dru Yin Yoga. Bij deze vorm van yoga wordt een opeenvolging van bewegingen uitgevoerd op een ontspannen manier. Je ademhaling bepaalt hoe snel je de bewegingen uitvoert. Op deze manier word je kalmer en leer je om spanning van je af te laten glijden.

Bij de fitness groepslessen zijn meerdere senioren actief. Het gezamenlijk actief zijn is belangrijk, net als het praatje over koetjes en kalfjes. Daarnaast ligt de focus op zelfredzaamheid, wat terug komt in de oefeningen die herkenbaar zijn voor de dagelijkse dingen, zoals buigen om je schoenen aan te trekken. Na de warming-up mag je zelfstandig aan de slag met de apparaten in de sportschool. Hierbij wordt waar nodig ondersteuning gegeven.

Verder volgt een kort tussenblok met oefeningen en aan het eind vindt een gezamenlijke cooling-down plaats. De fun factor speelt bij de groepsles een grote rol, maar ook de sociale factor komt hierbij kijken. Mocht je specifieke klachten hebben of een blessure, maar toch graag (weer) willen sporten dan kan je terecht bij Medisch Fitness. Bij Medisch Fitness wordt een persoonlijk trainingsprogramma op maat gemaakt.
Info: www.energysport.nl

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie