Mattheo Pijnacker Hordijk in de pannakooi op het Petraveldje
Mattheo Pijnacker Hordijk in de pannakooi op het Petraveldje Leo Polhuijs

Rust is terug op Petraveldje

30 september 2021 om 18:08 Lokaal

‘Die bordjes helpen in elk geval wel’

NUNSPEET Voor het terreintje achter de Petraschool aan de Troelstrastraat in Nunspeet, ook wel bekend als het Petraveldje, geldt sinds kort een samenscholingsverbod voor meer dan twee personen. Het geldt vanaf 20.00 uur ‘s avonds tot 07.00 uur ‘s morgens.

Leo Polhuijs

Buurtbewoners zijn blij met het verbod, dat tot en met 25 oktober geldt. Het is rustiger geworden in hun woonomgeving, vinden ze. Maar voor de school heeft het verbod een onverwacht neveneffect. Directeur Mattheo Pijnacker Hordijk: ,,De achterzijde van het schoolplein komt uit op het veldje. Als ouders ‘s avonds na acht uur na een activiteit op school, bijvoorbeeld een tien minutengesprek, nog iets willen nabespreken, vallen ze officieel ook onder het samenscholingsverbod. Terwijl het verbod natuurlijk niet voor hen bedoeld is maar voor hangjongeren die overlast geven. Op de bordjes langs het veldje staat geen leeftijdsgrens aangegeven… Wij hebben de ouders inmiddels op de hoogte gesteld en gezegd dat ze rekening moeten houden met eventuele handhaving. Het zou natuurlijk niet leuk zijn als ook ouders een boete krijgen omdat ze na achten nog op het veldje staan.’’


PANNEKOOI De directeur vertelt dat hij erg blij is met het veldje, dat bij wijze van spreken een uitbreiding is van het toch al grote schoolplein. ,,Ook ben ik blij met de speelvoorzieningen die de gemeente heeft aangebracht. Vooral de pannakooi is populair. Onze leerlingen zijn er vaak te vinden tijdens de pauzes. Helaas vinden we op het veldje vaak dingen die er niet horen, zoals lege drankpakjes, glasscherven of andere dingen waarmee kinderen beter niet in aanraking kunnen komen.’’

Pijnacker Hordijk vertelt dat de school overigens overdag niet zoveel merkt van overlast. ,,Het probleem van de hangjeugd speelde zich voornamelijk ‘s avonds af. Het kan best zijn dat de bewuste jongeren nu elders naartoe gaan en daar overlast bezorgen. Je kunt je natuurlijk ook afvragen wat er na 25 oktober gebeurt, als het verbod niet meer van kracht is. Komen ze dan weer terug?’’ Over een jaar of twee is het probleem overigens helemaal uit de wereld, vertelt het schoolhoofd. ,,Wij gaan samen met de Morgenster naar een nieuw te bouwen kindcentrum. Ik weet nog niet hoe het er daar uit komt te zien.’’

LAWAAIERIG Een rondje in de buurt levert al snel positieve reacties op. Een buurtbewoonster die direct naast het veldje woont maar niet met haar naam in de krant wil, vertelt dat het ’s avonds een stuk rustiger is geworden na instelling van het verbod. ,,Het was vaak erg lawaaierig. En ik vermoed dat er van alles gebeurde dat het daglicht niet kon verdragen, zoals overmatig alcoholgebruik en drugshandel. En vaak lag er afval. Af en toe zie ik politie om te controleren en dat is een goede zaak. Maar ik snap ook dat de politie niet overal tegelijk kan zijn.’’ 

Een andere buurtbewoonster ervaart ook minder overlast. ,,Nu heb ik ’s avonds de gordijnen dicht, maar ik hoorde wel vaak geschreeuw.”

Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

advertentie
advertentie