Corrie Vink met Nina aan de wandel in het Oranjepark in Nunspeet. Haar hondje is bang voor vuurwerk.
Corrie Vink met Nina aan de wandel in het Oranjepark in Nunspeet. Haar hondje is bang voor vuurwerk. Leo Polhuijs

Vuurwerk afsteken op centrale plek?

1 december 2021 om 20:30 Lokaal

NUNSPEET De regering heeft een landelijk vuurwerkverbod ingesteld voor de komende jaarwisseling 2021-2022. Met deze maatregel wil de regering voorkomen dat de toch al zwaar belaste zorgsector ook nog eens vuurwerkslachtoffers moet behandelen. Deze krant peilde de mening van een aantal Nunspeters op straat en aan de voordeur. Is zo’n verbod een goede zaak? De conclusie is dat siervuurwerk ‘best mooi’ wordt gevonden, maar al die bommen niet zo nodig hoeven. 

Leo Polhuijs

Corrie Vink loopt met haar hondje Nina aan de lijn te wandelen in het Nunspeter Oranjepark. De laatste bladeren vallen van de bomen, de zon schijnt. Op de achtergrond is hier en daar een doffe knal te horen. Ook al is het midden op de ochtend en is het wettelijk gezien alleen toegestaan om tijdens de jaarwisseling te knallen, vuurwerk wordt er aan het eind van het jaar altijd wel ergens wat afgestoken. ,,Ze zijn hier al een tijdje bezig met vuurwerk, het gaat eigenlijk de hele tijd door,’’ zegt Corrie, terwijl het hondje aandacht vraagt en een snoepje krijgt uit de hand van de bazin. 

,Vooral in het park wordt er veel afgestoken. Ik kan dat goed zien, want ik woon hier in de buurt. Nina heeft een enorme hekel aan vuurwerk, ze is er bang voor. Ik heb inmiddels rustgevende pilletjes gehaald zodat we de jaarwisseling nog enigszins goed doorkomen. Ik ben altijd blij als het eindelijk weer 1 januari is. Dan is al dat gedoe voorbij. ‘’

Het mag duidelijk zijn: de Nunspeetse is voor een landelijk vuurwerkverbod. ,,Of het werkt, weet je natuurlijk niet. Want er zullen altijd mensen zijn die blijven knallen. Maar een verbod is wel goed om een signaal aan de zorg af te geven. De zorg heeft het al druk genoeg en als er dan ook nog vuurwerkslachtoffers bijkomen, is de ellende helemaal niet meer te overzien.’’ 

Ook buurtbewoonster Ria Schulz is blij met het vuurwerkverbod. ‘,,Helemaal top. Ik vind het prima als er mooie vuurpijlen in de lucht worden geschoten. Dat is altijd een mooi gezicht. Maar al dat geknal, dat is maar lawaai. Misschien is het beter als er een centrale plek in de gemeente zou komen waar gereguleerd mag worden afgestoken, zodat er controle is op de veiligheid. Er zijn sommige gemeenten waar dit al gebeurt. Maar aan de andere kant is de vraag of iedereen hier naartoe zou gaan en vanwege corona is het natuurlijk ook niet handig als er nu teveel mensen bij elkaar zouden komen.’’ 

Terwijl mevrouw Schulz aan de deur haar woordje doet, verschijnt achter haar de hond. Heeft die geen last van al het geknal? ‘,,Gelukkig niet, hij is doof, dus hij merkt verder niets van het vuurwerk.’’ 

Een buurtbewoonster die niet met naam en toenaam in de krant vermeld wil worden, noemt zichzelf ‘neutraal’ als het om het vuurwerkverbod gaat. ,,Ik heb persoonlijk nooit overlast ervaren in die zin dat ik bijvoorbeeld gewond ben geraakt door rondvliegend vuurwerk. Maar je moet het gevaar ook niet opzoeken en ik ga tijdens de jaarwisseling dan ook niet de straat op vanwege de veiligheid. Soms gaat het wel erg hard en vaak gebeuren er natuurlijk ook wel ernstige ongelukken. Dat zie je helaas ieder jaar weer. Ik kan me voorstellen dat veel mensen en ook huisdieren overlast ervaren. Vuurwerk hoort er rond de jaarwisseling natuurlijk ook wel een beetje bij en toen de kinderen vroeger klein waren hebben we zelf ook vaak wat afgestoken. Toch is een verbod is denk ik op dit moment wel goed om de zorg te ontlasten, al zullen veel mensen zich er niet aan houden en zal er ook niet echt worden gecontroleerd op naleving. Handhavers en politie zullen het al druk genoeg hebben.’’ 

Een buurman die even verderop woont, sluit zich bij haar woorden aan, ook al vindt hij vuurwerk ‘best mooi’ om te zien en zou hij het eerlijk gezegd ook wel een beetje missen als er helemaal niet geknald zou worden. ,,Het hoort immers toch een beetje bij onze Nederlandse cultuur en traditie. Ik heb zelf nooit veel afgestoken en de laatste jaren alleen met de kleinkinderen Klein spul, categorie 1 vuurwerk heet dat. Dat valt trouwens niet onder het vuurwerkverbod en mag ook tijdens de komende jaarwisseling gewoon worden gebruikt. Maar voor de grotere jeugd is dat natuurlijk lang niet zwaar genoeg. Die gooit liever met bommen. Soms zit je te trillen in de stoel en tuiten je oren van alle geweld. Samenvattend denk ik dat vanwege de coronapandemie inderdaad verstandig is om dit jaar geen vuurwerk af te steken. Ik sta dus zeker achter het verbod dat nu is afgekondigd.’’

Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

advertentie
advertentie