
Gemeente deelt zonnebrandcrème uit aan buitendienst
25 juni 2026 om 10:00 AchtergrondHet is het onderwerp van de dag: de intense hitte. Gisteren werd het 34 graden, vandaag 32 graden en de verwachting is dat het kwik morgen zelfs stijgt tot 37 graden. Hoe houden mensen die buiten werken dit vol? We vroegen de gemeente Nunspeet naar de maatregelen.
“Voor onze eigen gemeentelijke buitendienst hebben we in het kader van het hitteplan duidelijke richtlijnen opgesteld”, vertelt Melanie Hagen van de gemeente Nunspeet. “
Gemeentelijke buitendienst
De medewerkers krijgen het dringende advies om extra goed te drinken: “Ook als je geen dorst hebt, is het goed om regelmatig te drinken.”
Ook is er ruimte om tussendoor vaker rustpauzes te nemen.
Daarnaast dragen de medewerkers aangepaste werkkleding die beter geschikt is voor de tropische temperaturen. Medewerkers hebben onder andere een pet van de gemeente gekregen.
Bescherming tegen de zon
Naast kleding en extra rust is er veel aandacht voor directe zonbescherming. Om verbranding te voorkomen, heeft de gemeente de afgelopen weken al zonnebrandcrème uitgedeeld aan alle medewerkers van de buitendienst.
Groendienst
“De groen- en civiele aannemers hebben hun eigen hitteplan en aanpak”, vertelt Melanie Hagen tot slot. “Daar gaan wij als gemeente niet over.”


















