
Gemeente Nunspeet in overleg met COA en hotel over opvang nareizigers
22 juni 2026 om 06:00 MaatschappelijkHet college van Nunspeet praat met het COA en een lokaal hotel over de opvang van nareizigers. Dat schrijft het gemeentebestuur in een brief aan het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Wijnand Kooijmans
De minister van Asiel en Migratie stuurde de gemeente een brief. Nunspeet voldoet in het kader van de spreidingswet deels aan de wettelijke taak voor asielopvang. De minister vroeg om een toelichting op de stand van zaken en de vervolgstappen.
Honderd jongeren
Volgens de nieuwe richtlijnen moet Nunspeet 155 asielzoekers een plek bieden. Tien daarvan zijn bedoeld voor alleenstaande minderjarige asielzoekers (amv’ers).
Het college benadrukt deze landelijke opgave serieus te nemen. Er verblijven momenteel al zo’n honderd amv’ers in een locatie aan de Elspeterweg. Volgens het bestuur is dit een flinke bijdrage in de geest van de spreidingswet.
Afgewezen locaties
De gemeente zoekt nu verder naar extra plekken voor nareizigers. In het verleden deed het gemeentebestuur al vaker voorstellen aan de asielorganisatie voor passende locaties.
Die eerdere inspanningen liepen op niets uit. Dat kwam volgens de gemeente door omstandigheden vanuit het COA.
Het gemeentebestuur blijft zich inzetten voor een constructieve bijdrage. Daarbij houdt het college nadrukkelijk oog voor lokaal draagvlak en de kwaliteit van de huisvesting.
Opvang Oekraïners
De gemeente Nunspeet voldoet wel aan alle eisen rondom de huisvesting van Oekraïense vluchtelingen. Met de opvang van tweehonderd personen is de taakstelling behaald. De opvang van deze ontheemden staat los van de reguliere asielopgave. Dat meldt het college. Hiermee levert de gemeente de gevraagde inspanning voor deze specifieke groep.













