Afvalcontainers.
Afvalcontainers. Pixabay

Fryslan Milieu gaat op biodiesel rijden, dus niet op bio-LNG of elektrisch

11 juni 2024 om 10:00 Achtergrond

Fryslan Milieu, vanaf 1 januari 2026 verantwoordelijk voor de inzameling van het restafval, groente-, fruit- en tuinafval en papier en karton in de gemeente Nunspeet, ziet er vanaf het wagenpark op de Noord Veluwe te laten rijden op bio-LNG, afkomstig van biogas. 

De leverancier van het gas heeft aangegeven dat zij geen continue levering kunnen waarborgen in deze regio.
Bovendien blijkt uit een analyse dat het volledig gaan rijden op elektrische auto’s, gezien de omvang van het gebied, zowel economisch als praktisch onhaalbaar is met de huidige technologie.
Om deze reden is de keuze gemaakt voor vuilniswagens die draaien op een conventionele dieselmotor. Hierbij wordt wel gebruik gemaakt van hydrotreated vegetable oil, een vorm van biodiesel geproduceerd uit plantaardige oliën of dierlijke vetten. Door een proces toe te passen verminderen zwavel en aromaten, resulterend in een brandstof die aanzienlijk schoner brandt dan standaard diesel.
De CO2-uitstoot kan met de toegepaste methode tot 90 procent worden verminderd.

Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

advertentie
advertentie