De recreanten van ESV.
De recreanten van ESV. (eigen foto)

ESV zoekt nieuwe trainers en recreanten

5 maart 2022 om 09:00 Lokaal

ELSPEET Volleybalvereniging ESV in Elspeet is op zoek naar nieuwe spelers en trainers. Volgens voorzitter Erik Vermij is het ledenaantal door corona met zo’n tien procent gedaald. Ook de recreantengroep zoekt uitbreiding.

Zelf is Erik Vermij iedere maandagavond aanwezig bij de recreantengroep om een lekker potje te volleyballen. ,,De groep bestaat al jaren’’, vertelt de voorzitter. ,,Het zijn mensen van middelbare leeftijd, minimaal 30-plus. Maar twintigers zijn ook meer dan welkom hoor.’’

De recreantengroep telt zo’n twintig leden. Er is een minimum gesteld van tien spelers. Vermij: ,,Op sommige avonden zijn er zestien, maar soms ook negen en dat is eigenlijk te weinig. We hebben een minimum gesteld van tien om te spelen. Als we er meer spelers bij hebben, dan stellen we drie teams samen. Vanuit de recreanten kun je rustig bekijken of je competitie wilt gaan spelen. En competitiespelers die het rustiger aan willen doen kunnen weer bij de recreanten terecht.’’

Vermij is nu tweeënhalf jaar voorzitter. Corona heeft de club geen goed gedaan. ,,Het was geen tijd waarin mensen lid worden. Er is maanden niet gespeeld. Het was moeilijk om de vereniging levend te houden. Er zijn zeker tien leden weggegaan. Eigenlijk is het ook wel logisch. Het heeft veel stilgelegen. Het is moeilijk als je niet meer gemotiveerd bent. Voor alle amateurverenigingen was het moeilijk om de leden vast te houden. En dat geldt ook voor vrijwilligers. Een vereniging draait op vrijwilligers en die zijn moeilijk te krijgen.’’

Het kunnen beschikken over trainers is ook een dingetje. ,,We staan nu op het punt om een trainster te verliezen’’, zegt Vermij. ,,Vang dat maar eens op. We zoeken meerdere trainers en trainsters. Voor de meisjes A, B en C, de mini’s en ook bij de jongensteams komen we tekort.’’

Bij de jongens is er een team gecombineerd met Hellas in Nunspeet. ,,Op zich gaat dat heel goed. Als ze in Nunspeet spelen, hebben ze een Hellas-shirt aan en in Elspeet een ESV-shirt. De plaats waar ze spelen is bepalend. Anders vindt de sponsor het niet zo leuk.’’

Vermij speelt al zeker 25 jaar volleybal bij de recreanten. Maar niet bij ESV in Elspeet. ,,Ik ben nu vier jaar lid’’, vertelt de preses. ,,Volleybal is wel mijn sport. Ik heb jaren in Diemen gespeeld. Dan reed ik 70 kilometer heen en weer om anderhalf uur te volleyballen. Dat heb ik een jaar of vijfentwintig gedaan. Ook vanuit Blaricum, maar later vanuit Elspeet. Op een gegeven moment vond ik het te gek worden. Ik kwam er bij toeval achter dat Elspeet een volleybalclub had. De website was een tijdje offline. Nu ben ik elke maandagavond van de partij. En ik ben best wel fanatiek.’’

Het verenigingsleven komt weer op gang. ,,We kunnen weer speciale dingen gaan organiseren’’, zegt Vermij. ,,Ieder jaar hebben we wel een oliebollentoernooi of een avondvierdaagse. Dat soort activiteiten worden altijd goed bezocht en dan is het ook altijd gezellig. Maar de afgelopen twee jaar lag dat helemaal stil.’’ De eerste activiteit is op zaterdag 11 april. ,,Dan spelen alle teams en dan vragen we ook de recreanten erbij. De activiteitencommissie is al bezig om iets leuks te bedenken. Het moet weer gezellig worden.’’

Hans Assink

Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

advertentie
advertentie